Pinterest voor zakelijk gebruik: is het nuttig?

Pinterest voor bedrijven

Sociale media heeft grote invloed in de manier waarop we met elkaar communiceren, shoppen en merken beleven. Wanneer bedrijven zich richten op Generatie Z en de Millennials ligt de focus op Facebook en Instagram. Velen realiseren zich nog niet dat Pinterest een enorme speler is geworden in het genereren van traffic naar webwinkels en merken. Het is dus belangrijk om te weten wat je als ondernemer met Pinterest kunt doen.

Wanneer je jouw producten of diensten nog niet aan de man probeert te brengen op Pinterest loop je waarschijnlijk een aanzienlijk deel van je doelgroep mis. Maar je bent nog niet te laat. Veel ondernemers weten niet hoe ze Pinterest succesvol kunnen gebruiken om hun marketingdoelstellingen te behalen. Dat betekend dus dat er voor jouw bedrijf minder concurrentie is in vergelijking tot Facebook of Instagram.

In dit artikel leggen we je uit waarom het voor jou als ondernemer interessant is om te starten met Pinterest.

Wat is Pinterest en waarom is het zo populair?

Pinterest is een platform waarop je als gebruiker gemakkelijk nieuwe visuele content kunt ontdekken die samenhangt met bepaalde interessegebieden. De gebruikers van Pinterest gebruiken dit platform om moodboards te maken en om inspiratie op te doen voor doe-het-zelf projecten, recepten, interieur en mode.

Het is gigantisch middelpunt waarop meer dan 300 miljoen gebruikers iedere maand actief zijn. Wanneer je weet dat 61% van de consumenten een aankoop doet nadat ze een gepromote Pin hebben gezien, weet je dus dat je een enorme stroom aan potentiële verkopen misloopt wanneer je als bedrijf niet actief bent op Pinterest.

Waarom is Pinterest goed voor je bedrijf?

Hoewel Pinterest hier in België wat meer onder radar vliegt, heeft dit medium wel de aandacht getrokken van het grote publiek. Hier een aantal facts:

In België hebben we ongeveer 2,96 miljoen Pinterest gebruikers. Zestig procent van de Pinterest gebruikers is vrouw en er zijn afgelopen jaar ruim 35% meer Pinterest boards gemaakt. Bijna negentig procent van de gebruikers zit op Pinterest om koop ideeën op te doen. 85% van de Pinterest gebruikers heeft wel eens iets gekocht omdat ze het voorbij hebben zien komen op een van de boards.

Onderscheidend aan Pinterest is dat het anders is dan andere populaire sociale media. Pinterest kan worden gezien als een verzamelplaats van creatieve ideeën. Je kunt je er laten inspireren door de content van anderen. Pinterest gebruikers besteden twee keer zoveel tijd op het platform als op andere sociale media. Niet alleen vinden Pinterest gebruikers de ervaring die het platform biedt van toegevoegde waarde. De gemiddelde Pinterest gebruiker is ook nog eens bereidwillig om actie te nemen na het zien van een interessante pin.

Europese of Belgische cijfers zijn niet beschikbaar, maar in de VS is 48% van de gebruikers op Pinterest daar met de intentie om koop inspiratie op te doen. De zoektocht begint op het platform, 72% doen ideeën op en gaan tot aankoop over. Afhankelijk van je doelgroep en het product of dienst dat je aanbiedt kan Pinterest onderaan de streep dus echt een verschil maken.

Hoe Pinterest je kan helpen om je product of dienst te verkopen

Met Pinterest kun je zorgen voor meer online verkopen. De gemiddelde order van een Pinterest gebruiker ligt op ongeveer 45 euro en ze besteden meer dan de gebruikers van andere sociale media. Om te zorgen voor een naadloze gebruikerservaring, heeft Pinterest gezorgd voor Buyable Pins. Met deze feature kunnen gebruikers aankopen doen zonder het platform te hoeven verlaten.

Buyable Pins kunnen zowel mobiel als op de desktopversie worden gebruikt en je bent dus niet gebonden aan het soort device dat de gebruiker heeft. Wanneer een klant een bestelling via Pinterest  plaatst dan zal alle bestel en betaalinformatie meteen naar jou worden verzonden. Bovendien pakt Pinterest zelf geen deel van je omzet.

Meer traffic naar je site met Pinterest

Voor wat betreft het genereren van traffic naar je site heeft Pinterest een aantal goede voordelen ten opzichte van andere sociale media. De nadruk van Pinterest ligt op het delen en opslaan van link. Een Pinterest gebruiker kan eenvoudig een link naar je website opslaan. Op Instagram, om maar een voorbeeld te noemen, is het niet mogelijk om linkjes te vermelden in je posts. Tenzij je een betaalde advertentie campagne gaat draaien, maar dat is een heel ander verhaal.

Al met al is Pinterest erin geslaagd om een platform op te zetten waar iedereen, zowel de consument als de verkoper profijt van heeft. Gebruikers zien Pinterest als het startpunt om nieuwe ideeën op te doen, bedrijven posten content waar de consument naar op zoek is om zo meer sales te genereren.

Hoe begin je als bedrijf op Pinterest

Onthoud dat Pinterest een tool is voor consumenten om actief of passief op zoek te gaan naar inspiratie en ideeën voor wat betreft producten en diensten. Om succes te behalen zul je dus goed moeten weten hoe de gemiddelde gebruiker zoekt en het platform gebruikt. Pinterest geeft aan dat 97% van de zoekopdrachten niet merk gericht zijn. Dus de gebruikers zoeken niet zozeer op merknamen, maar meer op long tail zoekwoorden, zoals “mooie bruine jas”.

De zoekresultaten laten een grote hoeveelheid aan mogelijkheden zien op basis van het gebruikte zoekwoord er zijn dus genoeg mogelijkheden om je product weer te laten geven. Zodra je begrijpt waarnaar en hoe de consument zoekt dan heb je een goede basis om te zorgen dat je jouw producten op Pinterest kunt promoten.

Alles samenvattend

Wanneer je Pinterest eerder over het hoofd hebt gezien als promotiekanaal dan kun je daar beter op terugkomen. Het platform heeft nu een zeker momentum en marketing specialisten hebben door dat Pinterest helpt bij het doen van goede zaken. Dat Pinterest gebruikers een aankoop kunnen doen zonder het platform te hoeven verlaten draagt daar zeker aan bij.

Wanneer je een e-commerce bedrijf bent en je bent al actief op sociale media dan is Pinterest zeker een interessant om te overwegen. Veel Belgische bedrijven hebben Pinterest nog niet in het vizier, dus je bent de concurrentie in ieder geval een stapje voor.

Hulp nodig met Pinterest?

Wil je aan de slag met Pinterest maar kan je wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met I Fix Your Design. Wij helpen je met plezier verder!

Ook interessant voor jou