Waarom Instagram voor ondernemingen interessant? Het is mooi wanneer je veel enthousiaste volgers hebt op Instagram. Al die likes en comments zijn prachtig om je merk te laten groeien. Maar het allergrootste voordeel is dat je Instagram kunt gebruiken om traffic van dit sociale platform naar je website te dirigeren. Dat is extreem belangrijk om jouw doelgroep van geïnteresseerden naar betalende klanten te converteren.
Instagram voor ondernemingen om meer website bezoekers
Enig idee hoeveel Belgische Instagram gebruikers er zijn? Volgens de onderzoekers van Statista telt België maar liefst 4,7 miljoen Instagram gebruikers. Ruim 40% van de Belgen heeft een account op dit sociale platform. Door een goede sociale media marketing kun je het aantal volgers flink vergroten en met Instagram dus zorgen voor veel meer bezoekers op je website. Instagram voor ondernemingen kan dus ook interessant zijn voor jouw bedrijf!
Tips om met Instagram voor ondernemingen meer traffic te genereren
Vandaag de dag zul je als kleine onderneming een eigen website moeten hebben en bovendien aanwezig zijn op relevante social media. Mensen gebruiken Instagram niet alleen om foto´s van hun dagelijkse belevenissen met elkaar te delen, maar ook als een soort van zoekmachine.
Mensen gebruiken Instagram om nieuwe producten, merken en diensten te ontdekken
Omdat er zoveel Instagramgebruikers zijn, is het hebben van een account voor jouw bedrijf een bewezen manier om klanten aan te trekken en de nodige aandacht te vergaren. Maar het opbouwen van een flinke hoeveelheid followers moet niet het ultieme doel zijn. Door het doorsturen van Instagrammers naar jouw website kun je de leads omzetten in klanten. Dat is het echte doel.
Op de volgende manieren kun je bezoekers doorsturen van Instagram naar je website en leads converteren naar kopers.
Zet een link naar je site in je bio
Een ding dat het lastig maakt om Instagram te gebruiken om meer bezoekers naar je website te krijgen is dat er geen mogelijkheid is om een link op te nemen in je posts. Wat je daarentegen WEL kunt doen is een link opnemen in je bio. Bij Instagram voor ondernemingen is een link in je bio dan ook heel belangrijk.
Je kunt die link optimaliseren om meer traffic te generen door het gebruiken van de volgende tactieken:
- Gebruik duidelijke ‘call to actions’ in je bio die de gebruikers aansporen om op de link te klikken en wat ze kunnen verwachten als ze klikken. Heb je bijvoorbeeld een gratis e-book dat je ze kunt aanbieden, gebruik dan iets als “Klik hieronder voor onze gratis informatiegids”.
- Wil je een lange URL gebruiken, maak die lelijke lange link dan wat korter door het adres in te korten met Bitly. Plus, als je daar een account aanmaakt kun je ook nog eens opvolgen hoeveel keer er op de link is geklikt.
- Heb je meerdere links die gepromoot moeten worden dan kun je gebruik maken van de tool Linktree. Met deze tool kun je een link in je Instagram bio zetten die voor de gebruiker een menu met links naar andere pagina´s zal openen.
Verwijs gebruikers naar je bio link in de comments.
Verwacht zeker niet dat je publiek de bio link uit zichzelf zal opzoeken. Wanneer je eenmaal een link in je bio hebt gezet, verwijs gebruikers dan actief naar je bio door ze erop te wijzen in de comments.
Wanneer je een plaatje of graphic post, zorg dan dat je een caption bijvoegt waarin je vermeld hoe de user meer te weten kan komen of iets kan krijgen door naar je profiel te gaan en te klikken op de link in je bio.
Zorg voor voldoende motivatie om te klikken door goed duidelijk te maken wat ze krijgen of welk voordeel ze hebben door op de link naar je website te klikken.
Voeg een link toe aan je Instagram Stories
Je kunt geen link toevoegen aan je posts. Je kunt wel een link opnemen in je Instagram Verhaal, op voorwaarde dat je een business-account hebt én meer dan 10.000 volgers.
Als je een groot aantal volgers hebt dan kun je links opnemen in je content en Instagram gebruiken om meer traffic naar je website te sturen.
Wat je kunt doen:
- Een Story maken
- Een link toevoegen aan deze Instagram Story
- Een duidelijke call-to-action toevoegen om users te triggeren om op je link te klikken.
- Users laten weten dat ze de link kunnen bekijken door omhoog te swipen. Dat is namelijk de manier waarop een link kan worden geopend in een Story.
Tip: Heb je nog niet genoeg volgers om een link in je Story op te kunnen nemen, dan kun je de users vertellen dat ze je een direct message kunnen sturen voor de link. Voor users is het namelijk heel eenvoudig om je vanuit een Story een DM te sturen.
Link naar je website in de Instagram TV (IGTV) omschrijving
Wanneer je nog geen 10.000 volgers hebt is er nog een andere manier om traffic vanuit Instagram naar je eigen website te krijgen. Je kunt daarvoor Instagram TV gebruiken.
IGTV is bedoeld om video´s te posten en zo een content bibliotheek aan te leggen op je eigen Instagram profiel. Een video kan tussen de 1 en 15 minuten lang zijn wanneer geüpload vanaf mobiel en tot een uur wanneer dit wordt gedaan via een desktop.
Wanneer je een IGTV-video maakt kun je een link plaatsen in de omschrijving en zo verkeer naar je website doorsturen.
Link direct naar producten met Instagram Shopping
Een manier om direct meer verkeer naar je website te trekken en de sales te verbeteren is door Instagram Shopping gebruiken. Hiermee maak je van je posts en je Instagram pagina een soort van etalage waar gebruikers kunnen klikken op je posts, de prijzen kunnen zien en direct kunnen worden doorgestuurd naar je website om daar te kopen.
- Zorg dat je een Business-account hebt
- Maak een Business Manager Account en een Facebook Catalogus.
- Plaats links naar producten in je posts
- Laat je publiek weten dat ze kunnen shoppen door dit te melden in de caption en een duidelijke call to action te gebruiken.
- Gebruik productstickers in je Instagram Stories om gebruikers naar je producten te verwijzen.
Bouw aan een goede Instagram strategie
Hopelijk hebben we je laten zien dat Instagram voor ondernemingen voor je merk van groot belang is. Het helpt niet alleen om je merkbekendheid te vergroten en te zorgen voor meer engagement, het kan ook nog eens helpen om waardevolle traffic naar je website te krijgen. Pas bovenstaande tips daarom naar eigen inzicht toe om te zorgen dat je met je Instagram meer bezoekers op je website kunt krijgen.
Wil je graag ondersteuning met Instagram voor ondernemingen?
Nu je weet wat de mogelijkheden zijn voor Instagram voor ondernemingen, wil je misschien onmiddellijk aan de slag gaan. Kan je daarvoor wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan snel contact op met I Fix Your Design. Wij bekijken graag samen met jou hoe we Instagram kunnen inzetten om jouw bedrijf in de kijker te zetten. Want Instagram voor ondernemingen kan een nuttig onderdeel zijn je communicatiestrategie.